Σάββατο 10 Απριλίου 2021

Ψηφιακή δημιουργικότητα

 
Μελετώντας το άρθρο των Peppler και  Solomou (2011) καταλαβαίνουμε πώς η δημιουργικότητα αναπτύσσεται και διευρύνεται μέσα σε διαδικτυακές κοινότητες.  Σκοπός της έρευνας ήταν να εμπλέξει τους χρήστες σε πρακτικές μέσα από τις οποίες να κτίσουν τα δικά τους 3D κτίρια στον ψηφιακό κόσμο του παιχνιδιού Atlantis Quest. Διαπίστωσαν ότι, η δημιουργικότητα είναι μεν προϊόν της πολιτισμικής κουλτούρας μιας κοινότητας, αλλά αποτελεί και μια κοινωνική/συνεργατική προσπάθεια, αφού οι παίκτες μέσα από τη συνομιλία διαπραγματεύονταν τις πολιτισμικές αξίες της κοινότητάς τους και μοιράζονταν τις ιδέες τους. Τέλος, μέσα στο παιχνίδι, δημιουργικές  θεωρήθηκαν  οι ιδέες που ήταν αποδεκτές από το μεγαλύτερο μέρος των παικτών.

 

Δημιουργικότητα είναι η ικανότητα του ατόμου να παράγει νέες, πρωτότυπες ιδέες. Ψηφιακή δημιουργικότητα είναι η δημιουργικότητα που εκφράζεται μέσα από τη χρήση διάφορων τεχνολογικών εργαλείων (υπολογιστές, φορητές συσκευές κ.α). Μέσα από τη χρήση των εργαλείων αυτών αναπτύσσεται η ψηφιακή δημιουργικότητα, αφού σου επιτρέπουν να εκφραστείς ενεργοποιώντας τη φαντασία σου. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι η δημιουργία ενός μουσικού κομματιού, η ψηφιακή αφήγηση μιας ιστορίας κ.α

 

Πηγή

Μια περίπτωση ψηφιακής δημιουργικότητας αποτελεί το εργαλείο δημιουργίας ψηφιακών κόμικς, Pixton. Το εργαλείο αυτό μπορεί να κινητοποιήσει τους μαθητές να δημιουργήσουν και να εκφραστούν μέσα από κόμικς, αφού τους δίνει τη δυνατότητα ευελιξίας τόσο στην επεξεργασία σκηνικών , όσο και χαρακτήρων (avatar). Επίσης, τους επιτρέπει να εκφραστούν τόσο σε γραπτό λόγο (μέσα σε φυσαλίδες) όσο και σε προφορικό (ηχογράφηση αρχείων) καθώς και να ενσωματώσουν μουσική. Ο εκπαιδευτικός  μπορεί να ενσωματώσει το εργαλείο αυτό στη μαθησιακή διαδικασία  και αφού οργανώσει τους μαθητές του σε ομάδες μπορούν μέσα από την επικοινωνία, τη συνεργασία και την ανταλλαγή ιδεών να δημιουργήσουν το δικό τους συλλογικό έργο (κόμικ). Ένα χαρακτηριστικό επίσης της εφαρμογής είναι και η διαλειτουργικότητα. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα της αποθήκευσης, της εκτύπωσης αλλά και του διαμοιρασμού του έργου σε ιστοσελίδες και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

Peppler, K., & Solomou, M. (2011). Building creativity: Collaborative learning and

creativity in social media environments. On the Horizon, 19(1), 13-23. 

Σολωμού, Μ., Ενότητα 4.1: Ψηφιακή Δημιουργικότητα. Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.