Η μάθηση αποτελεί μια
πολύπλοκη διαδικασία η οποία δεν συντελείται μόνο στο σχολείο, αλλά οι μαθητές
έχουν ευκαιρίες μάθησης και εκτός σχολικού πλαισίου. Ανάλογα με τον τρόπο που
παρέχεται μπορεί να χωριστεί σε τρεις κατηγορίες:
Τυπική
εκπαίδευση (Formal
learning)
είναι η εκπαίδευση που παρέχεται από φορείς της πολιτείας και υλοποιείται σε διάφορα
εκπαιδευτικά ιδρύματα (σχολεία, Πανεπιστήμια).
Μη
τυπική εκπαίδευση (Non
formal
learning)
είναι η εκπαίδευση που παρέχεται σε οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο εκτός των
τυπικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Μπορεί να συμβεί στα μουσεία, σε ομίλους, σε
κατασκηνώσεις, κ.λπ.
Άτυπη
εκπαίδευση (Informal learning)
είναι
η εκπαίδευση που προκύπτει από καθημερινές δραστηριότητες εκτός εκπαιδευτικού
πλαισίου και σχετίζονται με την εργασία, το οικογενειακό περιβάλλον ή τον ελεύθερο χρόνο καθ’ όλη τη διάρκεια της
ζωής του ανθρώπου.
Η άτυπη μορφή μάθησης, αν και δεν είναι οργανωμένη, διαδραματίζει καθοριστικό
ρόλο στην ανάπτυξη του ατόμου, καθώς συντελείται οπουδήποτε και οποιαδήποτε
στιγμή. Έχοντας υπόψη ότι η νέα γενιά
μετά το σχολείο έρχεται σε επαφή με ένα πλήθος πληροφοριών μέσω του διαδικτύου
κι άλλων τεχνολογικών εργαλείων, καταλαβαίνουμε ότι η άτυπη μάθηση παίρνει
μεγαλύτερες διαστάσεις στην εποχή μας.
Ανάμεσα στις τεχνολογίες
για Μάθηση εκτός σχολικού περιβάλλοντος που με εντυπωσιάζουν είναι η εμφάνιση
της εικονικής πραγματικότητας. Εργαλεία και εφαρμογές μπορούν να στηρίξουν την
εικονική πραγματικότητα όταν φυσική παρουσία είναι αδύνατη (π.χ λόγω κόστους ή
απόστασης). Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η εικονική περιήγηση σε μουσεία σε όλον τον κόσμο. Ένα κλικ αρκεί για
να κινηθούμε σε όλους τους χώρους ενός μουσείου, να θαυμάσουμε τα εκθέματα, φέρνοντας
τα πολύ κοντά μας, σαν να είμαστε πραγματικά στο μουσείο. Μέσα λοιπόν από
τέτοιες περιηγήσεις μπορεί ο μαθητής να εμπλουτίσει τις γνώσεις του με ένα πρωτότυπο
τρόπο.
Ενδεικτικά
Εικονική περιήγηση στο Μουσείο
Ακρόπολης , του Λούβρου
Μεταβαίνοντας στη σελίδα https://artsandculture.google.com/partner?hl=en
μπορεί κανείς να περιηγηθεί σε διάφορα μουσεία και συλλογές.
Σολωμού, Μ., Ενότητα 3.3: Τεχνολογίες και Μάθηση εκτός Σχολείου. Λευκωσία: Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Tudor, S. L. (2013). Formal–non-formal–informal in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 821-826.