Μελετώντας το άρθρο της Κωστάκη (2001) θα σταθώ στα έξης σημεία:
«Στο Διαδίκτυο η κατάσταση είναι διαμετρικά αντίθετη: ο καθένας μπορεί να «δημοσιεύσει» στον παγκόσμιο ιστό. Οι πληροφορίες που κυκλοφορούν είναι συχνά ανώνυμες και δεν έχουν υποστεί κανένα ποιοτικό φιλτράρισμα. Συμπερασματικά, το διαδίκτυο είναι μια εξαιρετική πηγή τόσο για να πληροφορηθείς, όσο και για παραπληροφορηθείς».
«Οι σημερινές τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα στους νέους να εντοπίσουν εύκολα και γρήγορα ένα πλήθος πληροφοριών που αναζητούν, αλλά και να περάσουν εξίσου εύκολα και γρήγορα από την εύρεση στοιχείων στη δημιουργία ενός τελικού προϊόντος με μερικές κινήσεις αντιγραφής και επικόλλησης. Η Roth (1999) αναφέρεται χαρακτηριστικά στη «γενιά του κόψε επικόλλησε» (the cut and paste generation). Κατά συνέπεια, ενώ διευκολύνεται η πρόσβαση στην πληροφορία, δυσχεραίνεται ταυτόχρονα το πέρασμα από την επιφανειακή γνώση στη βαθύτερη μάθηση».
«Συγκεκριμένοι ορισμοί του «πληροφορητικού γραμματισμού» ποικίλλουν (Loertscher and Woolls 1997, Behrens 1994), αλλά όλοι συγκλίνουν στις εξής τρεις βασικές ενότητες: α) την αναζήτηση β) την αξιολόγηση και γ) την οργάνωση και χρήση της πληροφορίας. Όπως έχουν παρατηρήσει μελετητές, ο πληροφορητικός γραμματισμός έχει αρκετά κοινά σημεία με τη κριτική σκέψη (Roth 1999, 44, Loertscher and Woolls 1997), τόσο σε σχέση με την αναζήτηση πληροφοριών (Brem and Boyes 2000) όσο, και κυρίως, με αναφορά στην αξιολόγηση πληροφοριών».
Σύμφωνα με την Κωστάκη (2001) ο πληροφορητικός γραμματισμός αποτελεί μια απαραίτητη δεξιότητα του 21ου αιώνα. Η έκρηξη του όγκου των πληροφοριών που έχουν επιφέρει οι νέες τεχνολογίες επιδρούν σε πολλούς τομείς της σύγχρονης ζωής ( εκπαίδευση, εργασία, οικονομία) και έχουν προκαλέσει αλλαγές. Οι άνθρωποι για να αντεπεξέλθουν στις αλλαγές αυτές πρέπει να αναπτύξουν ικανότητες, δεξιότητες και στρατηγικές για τη δια βίου αυτομόρφωσή τους . Μια τέτοια δεξιότητα είναι ο πληροφορητικός γραμματισμός, μέσω του οποίου οι άνθρωποι θα αναζητούν από το διαδίκτυο πληροφορίες, θα τις αξιολογούν κριτικά, θα τις οργανώνουν και στη συνέχεια θα τις αξιοποιούν.
πηγή: https://library.culinary.edu/research/steps
Η συγγραφέας τονίζει το γεγονός πως οι πληροφορίες αυτές δεν είναι πάντα έγκυρες και ποιοτικά φιλτραρισμένες, γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή ως προς την αξιοποίησή τους. Επίσης, κάνει λόγο για ένα μεγάλο πρόβλημα της εποχής μας, για τη γενιά του “copy-paste”. Παρόλο που η γενιά αυτή έχει στα χέρια της μια πληθώρα νέων πληροφοριών, δεν τις επεξεργάζεται και δεν τις αξιολογεί σε βάθος, με αποτέλεσμα η γνώση να μην είναι ουσιαστική αλλά επιφανειακή.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα βίντεο αναφορικά με τον πληροφοριακό γραμματισμό.