Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021

Πώς οι δεξιότητες του 21ου αιώνα μπορούν να αναπτυχθούν/συνδυαστούν με τις Τεχνολογίες και τον Γραμματισμό;

 Η ραγδαία εξέλιξη και ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει διαμορφώσει νέες συνθήκες οι οποίες έχουν επηρεάσει τις δεξιότητες που πρέπει να έχει ο σημερινός πολίτης, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στην καθημερινότητα του άλλα και στον εργασιακό του χώρο. Οι άνθρωποι πρέπει να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και να χρησιμοποιούν τα ψηφιακά μέσα καθημερινά. Βάσει λοιπόν των αλλαγών αυτών και τα εκπαιδευτικά συστήματα οφείλουν να ευθυγραμμιστούν, ώστε να δημιουργήσουν πλαίσια με έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, γνώσεων και στάσεων απαραίτητων για την επιτυχία στον 21ο αιώνα.

Υπάρχει πληθώρα ορισμών που επιχειρούν να επεξηγήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Σύμφωνα με τον Kivunja (2015) οι δεξιότητες αυτές μπορούν να οργανωθούν σε 4 κατηγορίες (4C):

·         Collaboration (Συνεργασία),

·         Communication (Επικοινωνία)

·         Creativity ( Δημιουργικότητα)

·         Critical Thinking (Κριτική Σκέψη)


Πηγή: https://sites.google.com/a/dcsdk12.org/educational-technology/homework

Η τεχνολογία παρέχει στους μαθητές νέους τρόπους για να αναπτύξουν τις δεξιότητες της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της δημιουργικότητας , της  κριτικής σκέψης. Αυτό που χρειάζεται είναι τα σχολεία να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά περιβάλλοντα και εργαλεία και να υιοθετήσουν σύγχρονες στρατηγικές μάθησης. Οι Jenkins et al. (2006)  αναφέρονται στη χρήση προσομοιώσεων,  ψηφιακών παιχνιδιών , ιστοσελίδων, blog, wikis και άλλων εργαλείων , μέσω των οποίων οι μαθητές θα μάθουν και θα συμμετέχουν σε κοινότητες. Τα μέσα αυτά θα τους προσφέρουν ευκαιρίες για συνεργασία με σκοπό την επίλυση ενός προβλήματος, θα τους δώσουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν τα δικά τους πολυμέσα κινητοποιώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, θα τους εμπλέξουν στην αναζήτηση πληροφοριών, τις οποίες θα φιλτράρουν για την αξιοπιστία και εγκυρότητά τους, θα επικοινωνήσουν με ειδήμονες ή με άλλους μαθητές ανά τον κόσμο.

 

Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robinson, A.J., and Weigel, M. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century.

Kivunja, C. (2015). Exploring the Pedagogical Meaning and Implications of the 4Cs “Super Skills” for the 21st Century through Bruner’s 5E Lenses of Knowledge Construction to Improve Pedagogies of the New Learning Paradigm. Creative Education, 6, 224-239.