Σήμερα ο εκπαιδευτικός
, έχει στη διάθεσή του μια πληθώρα τεχνολογικών εργαλείων με τα οποία μπορεί να
διευκολύνει το έργο του αλλά και τη μαθησιακή διαδικασία. Τα εργαλεία αυτά καθιστούν
τη μάθηση πιο ελκυστική και αυξάνουν τα κίνητρα για δέσμευση και ενεργό
συμμετοχή, αφού έχουν ενσωματωμένα πολυμέσα (βίντεο, εικόνα, ήχο ) και την
προσαρμόζουν στους ατομικούς μαθησιακούς χαρακτήρες των μαθητών του.
Ο κατάλογος των
εργαλείων είναι μακρύς και ανανεώνεται συνεχώς. Τα εργαλεία αυτά μπορούν να
χωριστούν σε κατηγορίες:
Συστήματα
διαχείρισης μάθησης (LMS): Με τα LMS ο εκπαιδευτικός μπορεί
να παρέχει στους μαθητές του υλικό προς μελέτη, να οργανώνει δραστηριότητες
αλλά και να διευκολύνει την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ όλων των
εμπλεκόμενων μελών (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς). Με αυτό τον τρόπο μειώνει
τον φόρτο εργασίας του, αφού οποιαδήποτε στιγμή μπορεί να τα
επαναχρησιμοποιήσει άλλα και να ανατρέξει ελέγχοντας την πρόοδο των μαθητών
του. Επίσης και οι ίδιοι οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση στο υλικό
οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Τέτοια
εργαλεία είναι: Moodle, Edmodo, eclass, blackboard, class dojo,
Google Classroom κ.ά.
Εργαλεία
επεξεργασίας ήχου και εικόνας με τα οποία μπορούμε
να καταγράψουμε, να επεξεργαστούμε και να αποθηκεύσουμε αρχεία ήχου και
εικόνας. Τέτοια εργαλεία είναι: Audacity,
Movie
Maker,
Windows
Media
Player,
Animaker
κ.ά. Θα μπορούσαμε να παρακινήσουμε τους μαθητές μας να ηχογραφήσουν είτε
ατομικά είτε συλλογικά ένα θέμα που τους ενδιαφέρει και να φτιάξουν για
παράδειγμα ένα podcast, να δημιουργήσουν ένα βίντεο αναφορικά με το μάθημα της
ιστορίας κ.α
Εργαλεία
σχεδιασμού και παρουσίασης πληροφοριών με τα οποία ο
εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει το μάθημά του κάνοντάς το πιο ελκυστικό,
αλλά και οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν παρουσιάσεις/εννοιολογικούς χάρτες
με τη χρήση πολλαπλών τρόπων αναπαράστασης (εικόνα, ήχο, κίνηση, βίντεο),
αναπτύσσοντας με αυτό τον τρόπο δεξιότητες οργάνωσης , σχεδιασμού, συνεργασίας,
δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να
δημιουργήσουν έναν εννοιολογικό χάρτη με τα σημαντικότερα γεγονότα από το
μάθημα της ιστορίας ή να παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους την έρευνά τους
πάνω σε ένα θέμα. Τέτοια εργαλεία είναι Powerpoint,Padlet, Prezi, coggle κ.ά
Εργαλεία
υλοποίησης διαδραστικών δραστηριοτήτων: Pixton, Storybird, Kahoot,Quizizz, Learningapps κ.α
Με το Pixton
και
το Storybird
ο εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει με τους μαθητές του ψηφιακά κόμικ. Με το
Kahoot,
Quizizz,
Quizalize
και
πολλά άλλα παρεμφερή λογισμικά μπορεί να δημιουργήσει κουίζ παιχνιδοποιώντας τη
μάθηση, αφού δημιουργούν ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον με βασικά στοιχεία του Gamification όπως
βαθμολογία, κατάταξη, χρονόμετρο κ.α Μπορεί επίσης να τα αξιοποιήσει για αρχική, διαμορφωτική και τελική
αξιολόγηση.
Ψηφιακά παιχνίδια όπως CivilizationEdu, MinecraftEdu κ.α
Για την κατάλληλη επιλογή κάθε φορά του τεχνολογικού
εργαλείου που θα αξιοποιήσουμε στην τάξη θα πρέπει να αναζητάμε την προστιθέμενη
αξία στη διδασκαλία, στη μάθηση και στην αξιολόγηση για να αποφύγουμε τη χρήση
του μόνο για τη στήριξη της παραδοσιακής μεθόδου διδασκαλίας.